Tivedenresan

23 juli

Skriver nu från en bit gräsmatta utanför en hyrd stuga i Tivedstorp, de enda ljud som hörs är betande hästar, syrsor, vinden i gräset och spridda röster. Solen värmer fortfarande, fast klockan är 19.30. Alice ligger vid mina fötter medan jag skriver detta på min bärbara (som var lite tjurig att starta i dag). Vi är båda aningens slitna efter färden hit, som var långtifrån rakt på. Hittade bra till Kumla, där vi klättrade upp på berget/slagghögen med skulpturer på toppen (konstpahog - för den som vill läsa mer), bilder bifogas. Vi fortsatte till Askersund, en jättesöt liten stad precis vid Vätterns norra ände, där vi gick runt i en och en halvtimme och fikade på ett väldigt gulligt ställe. Sedan krånglade det till sig, vi höll först på att hamna i Motala (ja, jag vet, det ligger HELT fel) och sen i Karlsborg. Men, efter många turer, där vi både fick vända och backa (körde en bit på en ridled) är vi nu framme. Jag har ätit köttfärspaj, duschat och ska snart sussa nanna.


24 juli

Ojojoj, vad vi har gått i dag! Vi började halvtio och höll på - med diverse raster + lunch - till halvfem. Det är väl imponerande? Vi gick fel först (and - what else is new?) så vi fick gå tillbaka innan vi kom rätt. Jag tyckte väl att kartan inte stämde med terrängen...Vi skulle på en led fram och tillbaka till Tivedstorp på 12 km och det blev nog nästan så långt. Men i morgon har jag bestämt att vi ska ta bilen, det känns lite beigt, men - som jag sa till hunden (dvs till mig själv) - gå över ett hygge, det kan vi göra hemma. Tog inte så många kort, bara på några kvigor och en tjärn inne i Nationalparken. Vi kom dit till slut, men då var det så sent att det i stort sett bara var att vända. Vi får titta mer i morgon - och ta lite fler kort.


Två kul saker hände; Alice stötte en älg (eller så var det jag, vi såg den samtidigt och den såg oss samtidigt) och vi simmade tillsammans (alltså inte med älgen - Alice å jag). Hunden badade många gånger, jag en. Det var lyxigt, vi hittade en liten badplats bara för oss.


Memento för framtiden dock, när det är torrt och varmt då behöver man två vattenflaskor - en till sig själv, en till hunden. Kanske lite reservproviant oxå, torkad frukt eller nåt. Men, det är väl det som är grejen, att man ska lära sig av sina misstag? (Men GUD va jag är trött på att hamna fel jämt!)


25 juni

Börjar med en dikt jag kom på när vi väl var framme - "hemma" igen -


Ont på nya ställen

får man av att motionera

Har jag en muskel DÄR

kan man få skavsår DÄR

och så vidare

intressant...


I dag har vi besett och begått Tiveden. Och, ja, det var värt resan hit. På förmiddagen gick vi till något som heter Stenkälla (se bild) och Stigmanspasset (dito). Sedan åkte vi till Stenkällegården, där jag åt lunch - riktig mat för första gången på två dar, även om det var för salt. Ett campinggetto, men bra om det är till ett sånt man vill och ändå ha nära till skogen. Eftermiddagen ägnade vi åt Trollkyrka ett och två. MYCKET klättrande upp och ner och det var VARMT. Till slut funderade jag skarpt över vitsen med att först klättra uppför nånting som man sen bara skulle klättra nerför igen. Men men, det är väl såna vi människor är. Alice följde tappert med hela tiden, utom upp till Stora Trollkyrka, dit fick jag släpa mig på egen hand. En god vän till mig har lärt mig att ser man en bergstopp ska man upp på den och det var henne jag "tackade" när svetten forsade nerför ryggen, andningen flåsade som en blåsbälg och knäna darrade som fiolsträngar - upp skulle jag och gjorde jag. Tack Eva! (jag menar det verkligen - världen ÄR vackrare uppifrån)

Vi badade i dag oxå, i en trevlig liten vik där jag sett storlom något tidigare. Bild bifogas, på viken, inte på lommen. Fåglar är knepiga att fota, antingen ger de sig iväg så baskans fort, eller oxå är de så sanslöst långt borta. Kan ha sett krickandhonor oxå, men vem vet...som sagt KIKARE. Om man nu orkar släpa på en sån, det får bli en liten en. Over and out for today, i morgon kommer en ny dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0