veckan i Grövelsjöfjällen

22 juni 2008

Så där, då skriver jag på min bärbara på tåget - I've joined the modern world. Det känns lite coolt, så där lagom. Grejen är att det numer är rätt vanligt med bärbara, men det gör inte mig någonting, jag måste inte alls vara först. Nu ska jag leka lite och återkommer sedan till anteckningarna. Fick jag med mig kabeln till kameran, förresten?

Nej, den ligger kvar i Eskilstuna, men det gör kanske inte så mycket. Nu är vi framme i Grövelsjön, med utsikt mot de norska fjällen. Hunden och jag gick en liten tur och jag blev våt om fötterna. Det är kul att vara här, resan hit gick bra, fast det var långt. I morgon ska jag se hur man får i sig mat här och på tisdag kanske jag hänger med en guidad tur. Det är ett bra sätt att våga sig iväg en bit, annars är jag rädd att jag mest håller mig kring fjällstationen och det var ju inte meningen. I morgon ska jag börja skriva på min historia...

(Alice la sig på ett tuggummi på bussen som jag fick klippa bort, vilken tur att hon inte är anmäld till World Dog Show, då hade jag fått panik. Nu gjorde det inte så mycket, det blev en ny erfarenhet för både henne och mig.)


23 juni 2008

I dag har vi varit i Norge! Vi gick på Linnéstigen från Grövelsjön och vidare upp på kalfjället. Mötte inget annat än insekter och människor (8 stycken i fyra par) och en hund, en annan golden än i går. Det regnade lite på vägen upp men sen höll det upp. Det var kallt när vi kom uppåt och det var is kvar i fjällbäcken. Efter cirka två timmar vände vi och gick ner igen. Det var lite surt att vända, men det var skönt när vi väl kom hem igen. Insåg att jag måste köpa nya kängor, de jag hade med mig är inte ett dugg vattentäta och det är bra surt bitvis, utan att det går att komma runt. Har duschat och sitter nu med tofflor på för att bli varm om fötterna. Måste snart börja fundera på mat.


24 juni 2008

I går åt både hunden och jag köttfärssås (Findus) och pasta. Det gick ner! I dag har jag beställt mat i restaurangen, tre rätters! Det är inte omöjligt att det blir vin till, vi får se, Eva ska komma vid 4. Alice och jag gick till Silverfallet i dag. Det blåste rätt rejält, men då blev det mer av ett äventyr. Ett ungt par vände när leden började komma upp ordentligt i snålblåsten och då tänkte jag att vi måste gå vidare. En tervueren med sur matte gick förbi. Alice skällde naturligtvis på hunden, förmodligen för att matten var nervös. Annars fick vi gå större sträckan själva, vilket ändå är grejen med att åka till fjällen, eller hur? Silverfallet var tjusigt och vattnet i fjällbäckarna är verkligen gott, det vill säga - det smakar ingenting vilket enligt Linné är det bästa vattnet. Gick också till Linnés källa i går, där vattnet bubblar upp underifrån, det ser läckert ut. Bäckbottnarna består av sand, det tycker jag är konstigt. Såg en ny småfågel, försökte hitta en fågelbok på fjällstationen, men det gjorde jag inte. Den var stor som en svartvit flugsnappare, som den påminde om, men den hade en krage med två - tre pastellfärger i. Måste kolla upp när jag kommer hem igen.

Glömde det coolaste som hände i går kväll, vid 9 - cirka sju renar gick förbi min stuga (som - passande nog - heter Renen!). De bar sig åt som om de bodde här, vilket de antagligen gör. Det började blåsa redan i går kväll, så kanske de sökte sig neråt för att komma undan.


25 juni 2008

Så, i går fick vi sällskap, vi åt trerättersmiddag och det var ruggigt gott, speciellt förätten med rökt renkött, tunnbröd, ärtpuré och lingonvinäigrette. Mums! Så var det röding med färskpotatis och god sås till. Efterrätt vaniljglass med chokladsås. Och vin till. Alice, stackaren, har fått Findus köttfärssås och pasta i tre dagar nu. Men det är bättre än ingenting och hon blir hungrig av allt gående. I dag gick vi Linnéstigen igen och klättrade upp på Sjöhöjden. Det var slitigt, men skönt att komma hem. I kväll äter vi på restaurangen igen. Varför inte när det är gott & trevligt? Tappade nyckeln i trappan, men en kille kom och fixade fram den. Jag skulle vilja veta hur han bar sig åt...




26 juni 2008

I dag gick vi till Silverfallet. Fantastiskt fint väder hela dan, varmt och inte alltför blåsigt. Vi åt våfflor med grädde och hjortronsylt vid Sjöstugan. Gott! När vi kom till fjällstationen tog vi varsin öl och satt i solskenet och pratade. Nu har vi ätit Bullens pilsnerkorv med mos. Alice fick samma mat.

Vi har sett renar på fjället - de sökte sig till snön för det var så varmt - korp, fisk i fjällbäckarna och fjällviol, små, gula blommor. Det togs kort på allt, så de kommer att stödja minnet. Hade jag haft kabeln till datorn kunde jag lagt in bilderna tillsammans med anteckningarna. Men, nu är kabeln hemma.


27 juni 2008

Långfjället blev det i dag, omväxlande väder, från myggrik sol till byxblötande regn. Och, nej, byxorna stod inte emot vatten, men de torkade fort. Vi gick till det gamla lapplägret och fick se några gamla kåtor. Trixigt att komma upp och ner. Precis när vi kom till toppen började det hagla. Tur att vi kunde ställa oss vid husväggen och komma från det värsta. Vi åt hemma i går, men i dag ska vi se vad de har på a la carte menyn på fjällstationen.


28 juni 2008

Skriver nu i Stockholm. Skulle ha åkt hem, men det gick inte att byta i Sala, för tåget gick inte till Sala. Byte till Eskilstuna efter ca två timmar, när man redan rest åtta - skulle inte tro det, om man får välja, och det fick jag. Kunde sova över hos Eva. Har ätit mycket gott, Eva och Johan går kvällsrundan med Alice, värsta lyxen. Vi har tittat på de bilder Eva tog i Grövelsjön, de blev jättebra, ska försöka lägga ut några av mina på bloggen, men det borde väl gå? Så, i dag har vi städat stugan, skakat fram i buss och druckit rosévin på tåget. Det känns fortfarande dekadent att kunna göra det.


Kommentarer
Postat av: kaija

Vilken god beskrivning av en omväxlande vecka!

2008-06-29 @ 14:53:52
Postat av: Agneta

tack!

2008-06-29 @ 19:00:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0