skolans kris

pratas det mycket om just nu. lösningen är mer ordning och reda, mer betyg, elitklasser och fler utbildade lärare - eller? jag tycker det pratas för lite om varför så få vill utbilda sig till lärare och varför så många som är utbildade slutar jobba som lärare...

alla har åsikter om skolan och som oftast är det de som vet minst om ett ämne som uttalar sig mest tvärsäkert om det...

en sak som jag har reagerat på är att som nyutbildad lärare har du samma arbetsuppgifter som en som jobbat i 20 år. i vilket annat yrke är det så? visst har vi praktik under utbildningen, men det är långtifrån tillräckligt för att förbereda en på jobbet.

sen har vi såna som jag, som nog aldrig lär sig. men som jag oxå brukar säga; lärarjobbet är det enda som jag inte blivit uttråkad av på en vecka, man kan aldrig säga att man kan det. de som säger att de kan allt om lärarjobbet har antingen inte hållt på länge eller oxå gett upp. tror jag.

det är som med ridning eller hundträning, det blir du heller aldrig klar med. allt som är värt att hålla på med, faktiskt.

(anything worth doing, actually - often it's easier to convey my meaning in English...)

i dag fick jag lära mig att ordet "huligan" kommer från ryskan. det tyckte jag var otippat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0