läser

just nu "Mr Tourette och jag" av Pelle Sandstrak. en intressant inblick i en extremt jobbig tillvaro, full av tvångstankar och ritualhandlingar, som bara stegras med tiden tills all samvaro  med andra människor blir omöjlig. det värsta är att föräldrarna tidigt förstår att något är fel och söker hjälp hos den sk "expertisen" som bara avfärdar sonens beteende som antingen normalt eller shizofrent. Pelle går till många psykologer och berättar att han inte kan passera en tröskel om han inte ser en blå prick först (det kan ta timmar) och de säger bara att det nog går över...och det här är inte alltför längesedan...

vilka liv en del människor lever...

såg i går den japanska tecknade (animé) filmen "Legender från Övärlden", som är baserad på Ursula leGuins bok "Trollkarlen från Övärlden", som trogna läsare vet är en av mina favoritböcker (även om jag tyckte mindre om den när jag läste om den nyligen). filmen följer boken MYCKET sporadiskt. det enda som stämmer är namnen och till viss del magin. Ursula menar att om man känner varelsers och tings sanna namn får man makt över dem. så kan det nog vara.
det hade varit ärligare att säga att filmen var inspirerad av boken. men det finns väl inget facit för detta - när en film avlägsnar sig för mycket från en bok för att kunna sägas vara baserad på den. "I, Robot" är väl ett skräckexempel, där bara de tre robotlagarna och namnen på huvudpersonerna är med från boken.

sedan tycker jag att om en historia ska handla om magi och drakar så måste det vara något rent magiskt över själva historien och hur den berättas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0