softardag

har städat, lite så där liksom och skajpat/chattat. insåg att jag dissat ungdomarnas språk - i tal och skrift - kanske i onödan. nuförtiden skriver och talar vi kanske mer än nånsin förut och så  länge de förstår varandra. möjligen kommer framtidens människor att få lära sig hur mycket man kan stava en text fel och ändå få fram det man vill. de kanske verkligen kommer att skriva som de talar?

själv struntar jag ju i stor bokstav i detta sammanhang, pga lathet. det tar lite extra energi att göra en stor bokstav när man skriver på dator, för hand är det ingen skillnad. när man skajpar blir det ofta fel i texten, men det gör inget, man förstår ändå.

kan det vara så att skriftspråket genomgår en demokratisering utan motstycke? med tiden kommer texterna att tillhöra alla? samtidigt kan jag inte låta bli att citera Esaias Tegnér; Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. den största faran tror jag är att människor använder fel ord för sammanhanget utan att vara medvetna om det. om vi inte längre är överens om vad orden betyder, då hamnar vi i ett intellektuellt moras.

dock - ser vi riktigt långt in i framtiden kan det tänkas att vi kommunicerar med bilder (igen) och då blir det bra igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0