Halvblodsprinsen

Såg jag alltså i går. Började med vad jag nog måste säga är den snyggaste kameraåkning jag sett. Jag blev nästan åksjuk. Sedan var inte min favoritreplik från boken med och en scen var tillagd som inte finns i boken, men det är bara att inse än en gång, film och bok är två olika sätt att berätta en historia på. Det som funkar i en bok funkar inte på film. Och man har ju tillgång till båda, eller hur? Det vore kanske inte så kul om man filmade boken rakt av, precis som det står (även om Rowling skriver så man ser platserna framför sig).
En reflektion till, när jag såg den inledande scenen slog det mig varför hon är så läst i vår tid. Jag tror många av oss har känslan (i alla fall ibland) att vi lever i Den Yttersta Tiden, med sjukdomar, naturkatastrofer och tilltagande egoism. I detta ger hon oss lösning, en hjälte som är väldigt mänsklig men ändå tar itu med den största ondskan och besegrar den. Det skulle vi göra också. Som Dumbledore säger; ondskan har ingen makt över oss som vi inte ger den själva.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0