bra bok

böckerna till de litteraturkurser jag ska läsa har kommit (5 stycken). jag har börjat läsa 2 av dem, en tråkig och en så bra att jag skulle ha läst den även om den inte tillhört kursen; "Världar av Mörker, Världar av Ljus" av Annika Johansson. hon skriver så entusiastiskt om ursprunget till fantasy och skräck och gör en översyn över vad som skrivits i dessa genrer fram till i dag. ger jättemånga lästips, böcker som jag nu måste få tag i. trevligt med människor som har samma intresse som man själv och som tar det på allvar.

(återigen det här med finkultur och fulkultur, jag blir mer och mer övertygad om att det enda viktiga är att du läser (om du läser) sånt som du gillar. att tvinga nån att läsa en speciell bok är som att tvinga nån att äta nåt som de inte vill ha, du kanske får i dem det, men kommer de att gilla det? man kan smaka först, men vet man att man inte gillar det kan man få slippa. tycker jag)

samtidigt gjorde en elev mig förvånad med att ha läst "Divina Commedia" av Dante. den har inte ens jag läst. (jag "tvingar" dem att läsa en bok/termin eller 6 böcker på tre år, krakarna, de tycker att det är SÅ jobbigt)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0