hebreiska

är tydligen ett språk som uppför sig logiskt. Så nu vill jag lära mig det oxå. Jag får nog ta det i nästa liv, jag skulle ju lära mig arabiska nu. (Tigrinja, mandarin, persiska, tja, det tar aldrig slut)

Pratar engelska på jobbet, and I'm loving it. I'm so delighted when I can talk all the languages I know (which, basically, is Swedish and English) and learn new things.
Guten Tag.

Fick presentera min teori kring varför vi säger middag när vi menar kvällsmat. Jag tror att middag åts mitt på dagen tills vi importerade ordet lunch. Och varför gjorde vi det? I Danmark är frukost lunch.
Middag
Midsommar
Midvinter
Midnatt

Men, språk (eller i alla fall svenska) är inte logiska. Förmodligen beroende på att vi lånat in ord hejvilt från andra språk. Det gör det hela mer spännande.

Kommentarer
Postat av: Mats Ohlin

Den gamle vishetsläraren Lin Yu Tang rådde mig att aldrig lära mig en massa språk, ty det var meningslöst, ansåg han.



Men något jag finner stor mening i är att försöka precisera begreppen i ord, dvs. "vässa" orden så, att de betecknar allt exaktare det, de är satta att uttrycka...

2010-07-17 @ 22:33:17
URL: http://www.matsohlin.se
Postat av: agneta

det utvecklar intelligensen att lära sig fler språk, det finns det forskning på!

2010-07-18 @ 11:08:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0