Veckan blev

intensiv och ledde inte till något konkret - än. Med tiden, kanske, det är ju det man inte vet. Inne i mitt huvud vet jag precis hur jag vill ha det, jag behöver bara bli bättre på att få det så där ute.

Har nu börjat läsa boken The Transition Handbook - from oil dependancy to local resilience, av Rob Hopkins, som startade transitionrörelsen i England. Tankarna har jag stött på förut, i Framtiden i våra händer tex (som väl kom på 70 - talet), men här handlar det om att göra och att göra tillsammans. Hur får vi ett lokalsamhälle som står emot stora förändringar, hur blir vi självförsörjande när det gäller energi, mat, bostäder? Det går att göra, men vi behöver bestämma oss. Nu.

Jag vet bara att jag är trött på tjatet om ständig tillväxt (vars konsekvens blir en förödelse av planeten), trött på att vara beroende av kärnkraft, olja och kol, trött på att importera mat från andra sidan jordklotet och trött på att amerikanska huslån går överstyr och kastar hela världen in i en lågkonjuktur. Vill vi ha det så? Om inte, ska vi inte ändra på det då? Sluta vänta på att någon annan ska fixa. Det är du och jag som ska fixa. Nu. Innan det blir försent att göra något och bara de starkaste (rikaste?) överlever, om någon.

Kommentarer
Postat av: Kirsi

Yes! Bara vi får tillräckligt många att TRO på att vi faktiskt kan förändra saker och ting, att fast makten sitter hos några få, så behöver det inte alltid vara så! Tvärtom, makten sitter hos dem som förstår att de HAR makt. Vi har det, varenda en. Tillsammans kan vi få det här att funka. Jag är väldigt stolt över dig, bara så du vet! Det behövs ju bara en sån eldsjäl som du, som får många fler att vakna till - sen skapas den snöbollseffekten som vi behöver nu!

2010-03-19 @ 20:08:39
Postat av: agneta

Visst har du rätt, och med internet har vi en chans. Kanske är det därför internet har kommit till, fast en del trodde att de bara skulle tjäna pengar på det.

2010-03-20 @ 11:15:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0