Milk

såg jag i går, med Sean Penn i huvudrollen. Vilken duktig skådis han är och vilken intressant människa han skildrar. Jag blev förbannad över att jag inte kände till denna man som gjort så mycket för gayrörelsen. Han verkar vara lika viktig för den som Rosa Parks för de svartas medborgarrättsrörelse (eller rentav Martin Luther King, eftersom han organiserade motståndet och hade smarta idéer för hur man skulle göra). Men honom hör man ingenting om. Tur att det görs bra filmer så man blir upplyst. Jag undrar ofta vad vi fick lära oss i skolan egentligen och vad de egentligen får lära sig nu.

Hörde på radion (programmet "Barnen") om en experimentskola i Frankrike där ungdomarna (det var gymnasiet) fick styra skolan själva och bestämma om de skulle gå på lektionerna eller inte. Lät som skolan i filmen "Accepted". Så vill jag jobba. De pratade om allmänbildning och en kille sa att det är intressantare om den är olika för alla, för då har man något att prata om...Äntligen har jag fått svar på min fråga vad allmänbildning är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0