Lost säsong 5

är kanske inte den bästa säsongen i serien, men jag är om inte annat lojal, så jag fortsätter att titta. Såg tre delar i går, i brist på bättre ting att göra. En lat fredag kväll, var trött. Varför förstår jag inte, men ibland är man kanske trött utan särskild anledning.

I går testade vi grammatikbokens påstående att svenskan har fler en-ord än ett-ord. Det verkade stämma. Men det finns verkligen ingen logik. Många djur är en (älg, räv, hund, katt, häst, grävling) men så finns det de som inte är det  (rådjur, marsvin, troll). Flygplan, tåg (ett), men buss, bil, båt (en). Man förstår att det blir rörigt!

Du kan vara i eller en buss, men inte en bil.

Så, den som letar logik när det gäller språk (läs: grammatiknördar), letar förgäves. Så det så!

Språk är organiskt, inte statiskt.

(Så måste jag ju alltid lägga till brasklappen - naturligtvis behöver vi metoder att prata om språket, särskilt när vi lär oss ett nytt språk (attans oxå))

Men ibland, i mina hemligaste stunder tänker jag att det är möjligen också nys. Små barn lär sig prata helt rätt utan att ha en susning om grammatik...När barn hittar på egna språk uppfinner de också en egen grammatik (tex döva barn som börjar teckna på egen hand.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0