som trogna läsare

upptäckt skrev jag aldrig i går. Kom hem sent (för mig) och for till affären, åt och sen slappade jag framför tvn, så jag satte aldrig igång datorn (hemma). Det gick det med.
I Köping har jag kollegor som tycker om att stanna kvar lite extra på fredagen och prata djur och natur. Wow. Insåg att jag saknat det, på Folkhögskolan har alla alltid så bråttom hem. På morgonen hade vi en föreläsare som hade tagit fantastiska foton; Anders Geidemark. Han har gjort fotoböcker och det går att beställa hans bilder och få upp dem på väggen hemma. En del bilder var som impressionistiska målningar. Jag pratade med honom efteråt och han berättade att han började som målare/tecknare men gick över till foto när han insåg att han inte hade talang för att bli så bra som han ville bli. I min ödmjukhet (hah!) känner jag igen mig i detta. Med en schysst kamera, tålamod och tid kan man få hur bra bilder som helst om man har blicken. Och det tror jag att jag har. Så länge får jag nöja mig med min trogna digitala, med förhoppningen att någon gång (i framtiden) skaffa mig en systemkamera.

Man kan hålla på med geocaching med hund oxå...

Kommentarer
Postat av: Anna

I Fotoklubben fick jag lära känna en duktig fotograf som tog fantastiska bilder. Det gjorde hon med en liten, kompakt kamera. Bra bilder är inte enbart resultat av vilken kamera man använder. Jag blir faktiskt rätt så störd på folk som säger "Wow, vilken bild! Vad har du för kamera?" Självklart tillåter systemkamera betydligt mer än en vanlig kompakt. Framför allt byte av objektiv :) Och så måste man kunna sin utrustning. Att köpa en kamera för många tusenlappar och sedan köra allt i AUTO-läge är rätt så korkat. Men kameran dinglar fint runt halsen.

Det som avgör om bilden blir bra är just den där blicken, det lilla extra som dessvärre inte följer med på köpet av en dyr kamera.

2011-04-30 @ 13:14:47
URL: http://www.annastilla.blogspot.com
Postat av: agneta

du har så rätt, jag vill bara kunna ta bra fågelbilder(teleobjektiv), närbilder och leka med fokus och slutartider...jag tänker mig kamera/kurs och bildbearbetningsprogram i ett paket, så jag verkligen lär mig alla finesser. Anders pratade oxå om kreativt fokus - det lät riktigt bra

2011-05-01 @ 11:30:15
Postat av: Anna

Ett supertele, det önskar jag mig med. Jag blir full av skratt när jag ser objektiv som är fem gånger större en den lilla kameran de sitter på. Men det är ett sådant jag vill ha. Jag vill också ha mellanringar till mitt makroobjektiv samt några filter. Och en självutlösare. Men framför allt vill jag byta miljö för några dagar. De flesta bilder som jag tar är tagna runt huset och jag får en känsla av att jag känner varenda buske, varenda sten där. Jag vill verkligen resa iväg.



Kreativ fokus, vad menade han med det? Jag läste faktiskt en av hans böcker, Allen: bilder av ljus och mörk ensamhet. Den finns på stadsbiblioteket.

2011-05-01 @ 12:13:30
URL: http://www.annastilla.blogspot.com
Postat av: agneta

jag mindes fel, det han sa var kreativ oskärpa

2011-05-02 @ 12:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0