another day in paradise

och det snöar i dag med. Jag kan inte komma ihåg att det någonsin har snöat så mycket. Men, hellre snö än kyla och jag behöver ju inte skotta. Är jag orealistisk om jag säger att det skulle vara kul att skotta? Då slipper man ju motionera på något annat, meningslöst sätt.

Såg filmen "Ali" i går, med Will Smith. Också ett människoöde, filmen skildrar 10 år i hans liv, från 22 till 32 års ålder. Först tyckte jag att den var seg och förklarade för lite, men sen började jag tycka om tempot och sättet att berätta på. Många av de som är med i filmen har träffat de karaktärer de spelar och fått veta direkt från dem hur det var. När Ali och hans motståndare George Foreman (?) kommer till Zaire (Kinshasa) blir det riktigt starkt. En scen där Ali springer genom de fattigare delarna av staden tillsammans med barn och vuxna gör ett stort intryck. De ljusskyggare delarna av boxningssoirten antyds och vid ett tillfälle liknas Ali vid en Kristusgestalt som ska korsfästas. Extra intressant, eftersom han var muslim...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0