immortals

- filmen, såg jag i går. Den var helt ok och annorlunda, inte påfläskande med kända skådisar och jadda jadda. Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om den, mer än att jag blev lite förvånad, på ett bra sätt. Gudarna grep in i handlingen och fick det besvärligt. Den lämnade utrymme för en uppföljare och vad kan den tänkas handla om? -- Ondskan finns alltid kvar att slåss mot, hotar en av karaktärerna i slutet. Religionen i den var polyteistisk, men ändå med kristna inslag. Människorna hade sin fria vilja, så gudarna skulle inte gripa in. Men grejen med antiken - som jag förstår den - var att gudarna faktiskt la sig i människornas liv. Livet var ödesbestämt och människan hade bara att följa spåret. Den fria viljan i min värld kom med monoteismen. Eller hur?

Det är råddigt att veta för mycket, när det man vet krockar med det man stöter på.

Kommentarer
Postat av: Mats Ohlin

2012-04-28 @ 19:33:37
Postat av: Mats Ohlin





Njae. Den fria viljan kom nog inte med monoteismen. Snarare tvärt om, skulle jag vilja se det som.



Eventuellt gav kristendomen människan lite mer "fri" vilja åter, men möjligen bara skenbart. Ty även kristendomen har ju "en sann moral" - eller hur...?



2012-04-28 @ 19:37:24
URL: http://www.matsohlin.se
Postat av: agneta

jag uttrycker mig ju inte som en kyrkligt skolad protestant, utan som ett fritt tänkande kristen. Gud gav människan fri vilja iom syndafallet, våra handlingar avgör vilka vi blir. Citat ur filmen "The Reader" - Det är inte det vi känner som definierar oss, det är vad vi gör.

2012-04-29 @ 10:45:17
Postat av: Mats Ohlin





Om du kände till Zsondis psykiatriska system, skulle du nog inte nedlåta dig till att citera en så banal källa.



Zsondi:



Görandet - Kännandet - Tänkandet - Varandet.



(Det rätta - Det sköna - Det sanna - Det goda.)



;)

2012-04-29 @ 20:20:12
URL: http://www.matsohlin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0