lång fredag

men den är väl ungefär lika lång som vanligt. Eftersom jag lyssnar på p1 i stort sett hela dagarna, blir det oxå en del protestantisk religion. Protestantismen är konstig, jag brukar tänka att om jag inte vuxit upp med den hade jag inte förstått nånting för jag förstår nästan inte ändå. Nu har ju inte tro med logik att göra, men i alla fall. Tre gudar i en? Människooffer som löser mina synder om jag bara tror? Alla som föddes före Jesus och som dör utan att tro på honom och hans offer hamnar i helvetet. Det verkar väldigt orättvist. Så ibland, når nånting i det hela mitt innersta väsen och jag får en glimt av vad det kan tänkas betyda alltihop.

Kommentarer
Postat av: Mats Ohlin

Håller med om (de mer eller mindre obegripliga) mysterierna i kristendomen. Ändå är korsfästelsen i sig ganska lätt att förstå. Romarna gillade inte denne uppviglare, som objektivt sett hade ett humanistiskt budskap att komma med, vilket sågs som ett hot mot regimen. Så långt är det hela politik mera, än religion.



Skulle vara intressant höra närmre, vad det månne vara, som du ser i mysterierna i dina "klara stunder"...! ;)



Glad påsk önskar jag dig under alla förhållanden!



2012-04-06 @ 15:20:59
URL: http://www.matsohlin.se
Postat av: agneta

glad påsk till dig med!

2012-04-07 @ 11:04:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0