böcker

är coola saker. I går läste jag en mycket plausibel förklaring till 1900-talets masslakt av människor i boken Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij. Jag ska inte avslöja vad om du tänker läsa den. Historien liknar inget annat jag läst, men den påminner om en hel del. Så gillar jag ryska författare. Tur att det finns översättare. I går såg jag om "Groundhog Day" eller "Måndag hela veckan". Den är intressant utifrån ett berättartekniskt perspektiv. En man genomlever samma dag i månader (eller år, det är lite oklart) och hanterar det på lite olika sätt. Varför och hur detta händer honom får vi egentligen inte veta och det är kanske inte viktigt. Det viktiga är hur han hanterar det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0