det där med gud

En kompis ville att jag skulle läsa Dawkins bok "Illusionen om Gud" och jag försökte verkligen men gav upp efter 4 kapitel. För mig verkar det som han skjuter hejvilt bredvid målet och inte riktigt har förstått vad religion och andlighet handlar om. Han blandar ihop religion och vetenskap som är två helt olika saker. Det ena är gemensamt, det andra är personligt. Sen är jag den första att hålla med om att kristendomen är jättekonstig och fruktansvärt ologisk. Men kanske har inte Gud med logik att göra. Jag brukar säga att om jag inte vuxit upp med kristendom hade jag aldrig förstått mig på den. Och hur någon kan konvertera till kristendom, det förstår jag inte. Men kanske är det något vi missar, vi som inte förstår. Kanske kan inte intelligens förklara allting. Kanske finns det något annat, vidare och bortom. Det tror ju jag. Jag håller alla möjligheter öppna så får vi se sen. Eller hur?

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag sträcker mig så långt att jag skiljer på religion och andlighet. Religion är maktutövning och ett verktyg till att skrämma folk (och få då dit man vill ha dem). Därför är varken kristendom, islam eller judendom på något sätt logiska och konskekventa. Andlighet är (enligt mig) en inre övertygelse om något större än vi själva och livet efter den övertygelsen. I mina ögon kan man vara en vetenskapsman och samtidigt vara andlig. Men människan som art har en enorm storhetsvansinne och obotlig hybris. Därför vill den ha kontroll över allt och det den inte kan kontrollera förklarar den som ogilltig. Gud låter sig inte kontrolleras av en sådan liten varelse som människan...

2012-12-16 @ 13:39:29
URL: http://www.stillanatur.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0