den första arbetsdagen

på det nya året, andra januari. 120102.

Det kan inte vara ofta som vi ska arbeta som vanligt årets andra dag? Det känns ovant. Jag jobbar förstås inte, jag sitter hemma och dricker kaffe och äter Paradischoklad. I morgon ska jag springa igen.

Såg "The Last King of Scotland" i går. Den handlar om Idi Amin och hans styre av Uganda, sett från en ung, skotsk läkares perspektiv. Idi Amin spelas av en fomidabel Forest Whitaker (Vad bra han är) och läkaren av James McAvoy¤, också mycket duktig. Inte en uppmuntrande historia, den påminde mig om "Hotel Rwanda". Det intressantaste med historien är att det handlar om hur lätt det är att charmas av en despot, att falla för frestelsen att få jobba för en stark människa och hur alla tecken på att ens chef egentligen är skogstokig skyles över av bortförklaringar. Det var inte helt utan betydelse att läkaren var ung, skotte och på jakt efter äventyr. Han fick mer av den varan än han önskat sig.

Läser samtidigt "Into the Wild" och parallellerna är uppenbara. Dess unga, intelligenta män, som inte vill leva ett liv i förutsägbarhet. Nog går det att uppleva spänning och puls, men det livet kan ta dö på dig.

¤ Spelar också Charles Xavier i "First Class."


Kommentarer
Postat av: Kaija

Snyggt typsnitt på texten,det syns att det är ett nytt bättre år.

2012-01-02 @ 12:14:56
Postat av: Anna

Jag har filmen Into the Wild, om du vill låna. Eller rent av få för jag kommer inte att se den fler gånger.

2012-01-02 @ 16:46:22
URL: http://www.annastilla.blogspot.com
Postat av: agneta

tack Anna, men jag har den själv. och anledningen till att texten blev fet är ett misstag som jag inte kunde ändra...jag tycker det blir svårläst...

2012-01-03 @ 11:15:19
Postat av: agneta

han heter McAvoy

2012-01-03 @ 11:26:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0