Roiskopedagogik

handlar om att göra viktiga saker på riktigt. Skolan är en sån låtsasvärld som tar sig själv på enormt stort allavar. Så stort så att det blir komiskt. Varför skulle inte skolan kunna göra vettiga, produktiva saker? Mat, hus, böcker, konst, teater? Sånt som människor är beredda att betala för. Blir det barnarbete då? Men jag tror att barnen skulle må bra av att bli tagna i anspråk. Kanske bråkar de så mycket just för att ingen räknar med dem. Som lärare vill jag göra viktiga saker. Konstgjord andning är inte att andas på riktigt. Att låtsas är inte verklighet. Nu låtsas vi att det vi gör räknas...nä, inget för mig.

Kommentarer
Postat av: Mats Ohlin



Se där: baksidestexten eller ingressen eller de första raderna på det inledande kapitlet till din nya bok!



Jag ser med förväntan fram emot att få läsa nästa stycke! Och nästa...!

2012-01-14 @ 14:14:54
URL: http://www.matsohlin.se
Postat av: agneta

japp, jag kan börja så här och se om det kan bli en hel bok av det,,,

2012-01-15 @ 10:56:34
Postat av: Kaija

Det kan bli en ny "Framtiden i våra händer"av Erik Dammann,som frigjorde miljötänket på 70talet,nu gäller det tankar in det nya årtusendet.

2012-01-15 @ 12:38:46
Postat av: agneta

ojoj, mamma, vilka ambitioner!

2012-01-16 @ 10:49:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0